Kuluneella valtuustokaudella kohtasin asian, joka kuntalaisen kohdalla ei aina toimi oikeudenmukaisesti. Kyseessä on Johtosääntö, jolla valtuustot on luovuttaneet valtaansa virkamiehille, ilman niihin kuuluvaa valvontavastuuta. On mahdollisuus, että virkamies tekee johtosäännön mukaan päätöksen, jonka kuntalainen kokee vääräksi. Jos kuntalainen kokee tulleensa väärin kohdelluksi, on valituskanava johtosäännön mukaan päätöksen tehnyt viranhaltia. Viranhaltijalla ei kuitenkaan ole johtosäännössä päätöstensä oikeellisuuden valvonta ja seurantavastuuta, vaan asian oikaiseminen jää kuntalaisen oman aktiivisuuden varaan ja jos voimia riittää ja on mahdollisuutta oikeustoimiin, niin vasta silloin asia tulee kunnan korkeimman päättävän elimen, kunnanvaltuuston tietoon.

Lautakuntien edustukset määrää kunnallisvaalien tulos, nämä taas käsittelee oman alansa erityiskysymykset asiakohtaisesti ja oman johtosääntönsä mukaan.

Yhteiskunnassamme kasvaneen taloudellisen eriarvoisuuden takia eivät kaikki kuntalaiset ole kunnallisessa päätöksenteossa tasa-arvoisia.

Johtosäännöt pitää saada muokattua niin, että valta ja vastuu kulkevat tasapainossa.

Käytäntö, jossa valta siirretään vaaleissa valittujen valtuutettujen ulkopuolelle ja vastuu seurannasta ja valvonnasta kadotetaan ei ole demokratian mukaista.

Tein asian korjaamisesta aloitteen Nurmon kunnanvaltuustossa ja valtuusto hyväksyi 26.2.2007 kunnanhallituksen esityksen: Kunnanhallitus toteaa, että aloite käsitellään seuraavan hallintosääntömuutoksen yhteydessä ja esittää valtuustolle, että valtuusto katsoo valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Johtosääntö on asia, joka varmasti on uuden Seinäjoen valtuuston ensimmäisiä päätettäviä, joten mielenkiinnolla seuraan, millaista johtosääntöä valtuustolle esitetään.

Sinä päätät sen, seuraanko kokousta lehdistä, vaiko vaikuttajana kokoussalista.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Seppo Riihikoski

Nurmo